A zöldkártya margójára

Blogbejegyzés
2009. július 23. csütörtök, 16:06 | Szerző: andorpapa

Nagy vihart kavart a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) új tervezete, miszerint 2010-től a különálló, évenkénti környezetvédelmi felülvizsgálatot (köznapi nevén zöldkártyát) összevonnák a legtöbb autó számára 2 évente esedékes műzsaki vizsgával.

A felháborodást az váltotta ki, hogy a 10-12 évnél idősebb kocsik számára évenkénti műszaki vizsgát írnának elő. Ez nyilván további anyagi teher azok számára, akik öregebb autóval rendelkeznek. A hatóság az alábbiakkal indokolja a tervezett változtatást:
- A jelenlegi zöldkártya-rendszer felesleges és nehezen ellenőrizhető
- Gyorsabb, egyszerűbb és olcsóbb az autók vizsgáztatása (zöldkártya+műszaki egy helyen)
- Így biztosítható az idősebb autók megfelelő műszaki állapota

Zöldkártya plakett - ezentúl gyakrabban cserélikZöldkártya plakett - ezentúl gyakrabban cserélikAz első két pontban valóban van némi igazság. Miért kell külön zöldkártyáshoz járni? Mi értelme az egész mérésnek, ha bárki kaphat zöldkártyát? Hiszen ki ne látott volna már füstfelhőbe burkolózó, lepukkant autókat az úton? Ki ne ismerne a környéken olyan műhelyt, ahová még az autót sem kell elvinni, úgy is kiállítják a friss zöldkártyát? A cél a környezetvédelmi előírások betartása lenne, de mivel minden jármű megkapja a zöldkártyát, így az egész csak egy felesleges plusz költség minden évben. Egyszerűbb, ha ezt összevonják a műszaki vizsgával. A probléma ott kezdődik, hogy a műszaki vizsga jellegét tekintve tökéletesen megegyezik a zöldkártya intézményével: mélységesen korrupt és ennél fogva majdnem értelmetlen is. Ma Magyarországon bármilyen állapotú autóra lehet érvényes műszaki vizsgát szerezni, még komoly kapcsolatokra sincs hozzá szükség. Autós körökben mindig ismertek az éppen aktuális "tuti műszaki vizsgaállomások", ahol könnyített feltételekkel lehet áttolni a véres torkú tragacsokat is. Ha a műszaki vizsgával együtt történik zöldkártyás mérés, akkor csak annyi változik, hogy ezeken a vizsgaállomásokon nőni fog a "tarifa". Megint sikerül adni egy nagy pofont a ...

Autósként már megszoktuk a racionalitást mellőző ötleteket és törvényeket, elég csak a gyalogos átkelők előtt kötelező 30 km/h-s sebességhatárra gondolni, a mostani tervezettel kapcsolatban azonban pár dolog nem hagy nyugodni:

- Lehúzás. Az utóbbi időben egyre többször tesztelik az autósokat, vajon mennyit lehet még elszedni tőlük? Szép csendben, szakmailag nem kellően megalapozott módon megemelték a teljesítményadót, folyik az üzemanyag jövedéki adótartamának növelése, jutott nekünk is az ÁFA-emelés "jótékony hatásából", és most itt az évenkénti műszaki vizsga. Jelenleg 10-11 év körül van a magyar autók átlagéletkora, ami azt jelenti, hogy rengeteg olyan gépjármű fut az utakon, melyeket érinteni fog a változás, ha valóban bevezetik. A többség nyilván azért használ 10 évnél öregebb autót, mert arra van pénze. Ezt a réteget tehát anyagilag is jobban megviseli az évenkénti vizsgáztatás.

- Hátsó szándék. Nyilván egy ilyen döntés mögött több motivációs erő is áll. Például az, hogy így egyre kevésbé éri meg 10 évnél öregebb autót tartani, tehát többen ugranak bele új autó vásárlásába, ami jót tesz a gazdaságnak, első ránézésre jó megoldás a gazdasági válság idején. Aztán a gépjárműpark átlagéletkorának fiatalodásával csökken a károsanyag-kibocsátás, tehát javul a levegő minősége, ez is nagyon szépen mutat a grafikonokon. A harmadik motiváció pedig a tömegközlekedés. Minél kevésbé éri meg autót fenntartani, annál többen választják a tömegközlekedést, csökken a szmog, a dugó és az utak terhelése. Ez nagyon jól hangzik, de nincs alternatíva! A jelenlegi tömegközeledés (mind a helyi, mint a teljes belföldi) egyszerűen nem versenyképes, sem a szolgáltatás minőségében, sem az árak tekintetében. Maguktól is sokkal többen választanák a tömegközlekedést, ha az legalább az elvárható szintet megütné.

- Demagógia. A tervezet indoklásánál szerepelt az a kitétel is, hogy az új rendszer biztosítaná az idősebb autók megfelelő műszaki állapotát. Ez az a pont, ami nálam kiverte a biztosítékot, igazából emiatt ragadtam billentyűzetet. Szakmailag ennél kevésbé megalapozottabb kijelentést nehéz lett volna tenni a témával kapcsolatban! Lássuk, miért is:
¤ Miért kell kétszer sűrűbben ellenőrizni egy 10 éves autót, mint egy 8-9 éves modellt? Akár mindkettő származhat ugyanabból a szériából, műszakilag nincs különbség a kettő között.
¤ Miért csak a kor határozza meg, hogy egy autó mennyire "megbízható" műszaki szempontból? Egy átlagos család évente 15-25 ezer kilométert rak a kocsiba, egy céges/flottás autó évente simán megfut akár 40 ezer km-t is. Ebből kifolyólag az utóbbinál sokkal intenzívebb az amortizáció, akár már az ötödik évben elérheti a 200000 km-t, amire a családi járgánynak 10-12 évre is szüksége van.
¤ Az idősebb autó nem feltétlenül rosszabb autó. Aki tisztában van a legfontosabb kopó alkatrészek csereintervallumaival, az tudja, hogy a legtöbbet nem az autó korához, hanem a futásteljesítményhez kötik, így a közlekedésbiztonsági szempontból lényeges alkatrészek - pl. főfékhenger, fékbetét, féktárcsa, kerékcsapágy, lengéscsillapító, kormánymű stb - a használat mértékétől függően kopnak, csere után pedig hosszú évekig hibátlanul üzemelnek. A fenti példán (családi autó vs. céges kocsi) jól látszik, hogy az azonos korú autók között is lehet bőven különbség a közlekedésbiztonság szempontjából jelentős alkatrészek állapotát tekintve, vagy máshogy fogalmazva: egy öregebb autó akár kevésbé lehet elkopva, mint fiatalabb társa. A korhoz kötött szelekció tehát durva általánosítás.
¤ Indokolt-e az idősebb autók sűrűbb vizsgálata? Direkt rákerestem a témára, számtalan rendőrségi statisztikát böngésztem át, és ezek alapján kijelenthetem, hogy elenyésző a rossz műszaki állapot miatt bekövetkezett baleset. A közúti balesetek 90-95%-át vezetői hiba okozza, ezek között a gyorshajtás, a szabálytalan vagy rosszul felmért előzés, a nem megfelelő követési távolság, a kanyarodási szabályok megszegése, az elsőbbségadás elmulasztása és az ittas vezetés a leggyakoribb ok, csak az imént felsoroltak kiteszik a balesetek 85-90%-át. Egyes statisztikák szerint a rossz műszaki állapot a baleseteknek mindössze 0.8%-ban játszik közre. Mi ez ahhoz képest, hogy minden 8. balesetet ittas vezető okoz (kb. 13%), illetve minden negyedik eset gyorshajtás (28%) miatt következik be? Ráadásul a "rossz műszaki állapot" alatt a statisztika nem csak a lepusztult, elhanyagolt régi autókat érti, hanem az illegális és/vagy szakszerűtlen átépítéseket is, melyek a 10 évnél fiatalabb autók körében is gyakoriak. Érdekes, hogy pont az egyik legritkább baleseti ok ellen kell most teljes erővel fellépni...
¤ Miért nincs átállási időszak? Már januártól életbe lépne az új rendelet, ezzel hirtelen döntés elé állítva az embereket - újabb autó vagy duplázódó műszaki vizsga. Miért nem lehet egy kis türelmi időt adni? Nem várhatna-e még mondjuk 1 évet a dolog? Akkor innét kezdve tiszták lennének a játékszabályok, csak az venne magának 10 évnél öregebb jószágot, aki vállalja az évenkénti vizsgát. De ez így picit derült égből villámcsapás.
¤ Miért pont 10-12 év a határ? Nézzünk pár példát: mitől marad el egy '98-es Mazda 626, egy '97-es Mazda MX-6, egy '96-os Mazda Xedos 6 vagy egy 2000-es évjáratú Mazda 323 egy 2001-es Suzuki Wagon R+-tól vagy 2002-es Suzuki (régi) Swifttől? Vajon a fent említett Mazdák tényleg nagyobb veszélyt jelentenek a közutakon, esetleg műszaki állapotuk tényleg szükségessé teszi a sűrűbb vizsgálatot a Suzuki két autójához képest? Netán a károsanyag-kibocsátásuk felelős az üvegházhatásért, a két Suzuki meg légfrissítőként üzemel? Továbbá Mazda tulajdonosként kikérem magamnak, hogy az autómat (és az általa képviselt technikai színvonalat) egy kalap alá vegyék például a volt KGST autóipar termékeivel (Lada, Dacia, Zastava, Skoda stb)!

Aki eddig is bundázott, ezután is kenőpénzzel fogja megoldaniAki eddig is bundázott, ezután is kenőpénzzel fogja megoldaniÖsszefoglalva tehát: a közlekedési hatóságnak megint sikerült egy összecsapott, átgondolatlan tervezettel sokkolni az autós társadalmat. A 10-12 évnél idősebb autók évenkénti vizsgáztatása ugyan egészen biztosan növeli a bevételeket (valószínűleg kimondatlanul is ez a terv), a megfogalmazott célokat azonban nem fogja elérni. Aki eddig is csúszópénzzel tolta át a kocsiját a zöldkártyás mérésen vagy a műszaki vizsgán, az ezentúl is a korrupt utat fogja választani - az egyetlen változás az lesz, hogy az eddigi két év helyett évente fogja kenni a vizsgabiztost. A várhatóan januártól életbe lépő rendelet pont azokkal az autósokkal szúr ki, akik alatt koros, de megbízható technika dolgozik - nekik az eddigiekhez képest kétszer sűrűbben kell fizetni azért, hogy a hatóság hivatalosan is megállapítsa: öreg Mazda nem vén autó!

Mazda 323 - régi, elavult jószág, évente vizsgára vele!Mazda 323 - régi, elavult jószág, évente vizsgára vele!Mazda Xedos 9 - veszélyes ócskavas, minden évben muszáj ellenőrizni!Mazda Xedos 9 - veszélyes ócskavas, minden évben muszáj ellenőrizni!Suzuki "régi" Swift - korszerű autó, elég kétévente ránézni...Suzuki "régi" Swift - korszerű autó, elég kétévente ránézni...

4.75
Átlag: 4.8 (4 értékelés)

zoldkartya_resized.jpg

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
SzaboZE képe
SzaboZE
2009-07-23 csütörtök, 16:53
 

Bennem is hasonló gondolatok merültek fel. Az új rendszer viszont - állítólag - nem lesz befolyásolható, számítógép mér-elemez-engedélyez. Elvileg tehát a korrupció kizárható, marad a lehúzás...

andorpapa
2009-07-23 csütörtök, 22:00
 

Az igaz, hogy a számítógép mér, de erre már régóta megvan az ellenszer... Én mind a zöldkártyáztatást, mint a műszaki vizsgát elfogadnám és támogatnám, ha tényleg lenne szűrő hatása, tehát a műszakilag nulla autókat kiszűrnék a forgalomból. Ez a mai napig nem történik meg. Jó példa erre a kb. 1 hónapja történt eset: az országúton a felénk haladó kb. 25 éves Mazda 323-as kombinak elszabadult a hátsó kereke, gyakorlatilag a gyors kikerülő manőver miatt nem zúzta be a szélvédőnket a pattogó kerék. Az egyik kerékcsavar így is megrepesztette a hűtőrácsot. Vasárnap a Forma 2-ben pont egy kerék elröpülése miatt halt meg az a szegény srác...
Szóval az az autó (hiába volt Mazda) tökéletesen alkalmatlan volt a közúti közlekedésre, megnéztem közelebbről is. Nem egy olyan kerék volt az autón, amit csak 3 csavar tartott, a masszív alsó-felső rohadásról már nem is beszélve... A 20-25 éves melós Passatok menetrendszerinti égbolt-sötétítő kormolása is lehetne téma, de a régi Ikarusok is komolytalanná teszik a zöldkártya intézményét. Tehát tökéletesen igazad van - ez így lehúzás.

Inebra képe
Inebra
2009-07-24 péntek, 18:31
 

Ezekkel a gondolatokkal teljesen egyet értek. Nekem sem mai darab már az autóm, de a sokat látott zöldkártyásnak kikerekedett a szeme az autó adatait látva. "Na ez gyorsan fog menni itt minden rendben van" ezekkel a szavakkal indult a vizsgálat. Nem is tartott sokáig, de már mosolyra húzta a száját a vége felé. "Pont ilyenek kell lenni" nevetett és megjegyezte "ilyen egy jó autó" miközben szedte ki a gépből a kis cetlit amin a mért adatok álltak. Szívet melengető mikor a szakavatott e ként említi az autóját az embernek. Én biztos elfogult vagyok ő nem. Szertem ahogy van gondos gazdája vagyok, megadom neki amit kell. Sok fiatal nincs olyan kezekben mint kellene ezért az állapota is hagy nem kevés kívánni valót maga után. Ennyit az "öreg" autók müszaki állapotáról. Felháborító ez az egész úgy ahogy van.

opzsolt képe
opzsolt
2009-07-27 hétfő, 23:23
 

szemét aljas pénzleszedés ez is ! ha tényleg megszavazzák . márpedig ebben nagyok a mieink ! hajrá ... bírja a birka Magyar autós....
semmi értelme nem lesz . a lehúzáson kívűl persze "mert elku..uk"... . nekem 3 autóm van mind három 10 évtől fiatalabb de oda teszem a 3 éves mellé nyugodtan . a legregebb 1972 es és tökéletes műszaki/esztétikai állapotú.
a legfiatalabb (MX5) az is 9 éves de mint az új !!!

kérdem én mire jó ez a aljas magyrisztániai pénzlehúzós leveszlek Kft.-s hozzáállás ?
Európában van még ilyen ??? ez is Hungarikum lesz ???

agymenés ... tényleg.... :/

zalnmura képe
zalnmura
2009-08-07 péntek, 11:54
 

Sajnos ilyen a mi országunnk ez ma Magyarország mert bizony ezt kell irnom birkák vagyunk és
az országot irányitok ezt ameddig megtehetik meg is fogják tenni a megujult ugymond zőld energiát nem támogatják E85-ős biodizel elekktromos stb.. hanam háttérbe szoritjuk

opzsolt képe
opzsolt
2009-08-08 szombat, 22:34
 

igen . "birka nép a magyar" sajnos ! és igen ezt is be kell nyelnünk ! (sajnos) be is fogjuk .
de bízom azért a józan észben és hát talán mégsem szavazzák meg.
talán ......talán........

(ebben a dologban nem vagyok annyira optimista azért ... )

combi képe
combi
2009-09-25 péntek, 19:17
 

Tényleg sok olyan autó szaladgál az utakon amik alkalmatlanok a közlekedésre, mégis valahogy kapnak műszakit, és zöldkártyát....A Mitsu Coltom pont ilyen volt..olyan kopott volt a motorja hogy 100km-en megevett 1 lityó olajat..mégis kapott zöldkártyát, igaz még az előző tulajnál.Megvettem motorcsere, majd minden okés volt, csak az átkozott Lambda érték nem volt jó..mégis kapott zöldkarit.Van ismerősöm akinek elég odaadni a forgalmit stb..plusz egy 10-est és hozz a zöldkarit meg a matricát...
A mostani 626-osom 26 éves, friss müszakival( 1 napos volt) vettem 2 éve.A lengéscsillapítok szarok voltak, a hátsó fékek nullát fogtak, első betét elkopva, kupplung ha bemelegedett csúszott, a bal oldali csonkállványt heggesztették, valamint az összes stabilizátor szilent xar volt...és friss műszakis volt.De legalább a kasztni rozsdamentes volt...Most volt újra rendes hivatalos műszakin 90 ezerért....plusz két év alatt megjavittatam 140 ezer értékben..sokkal egyszerűbb lett volna megkennem 40 roggyal vkit hogy vigye műszakira, de én megbizható autót szeretek magamnál..most ezért büntetnek majd évente..anyátok..
De mondok még valamit...vegyünk fiatalabb autót..a teljesítmény adó és a zöldkártya(kat. miatt ez is drágább, mint az kat. nélküli) pont annyival több rájuk mint egy öreg autón az évenkénti műszaki...nos: ki nyer ma?

Napster képe
Napster
2009-12-08 kedd, 13:55
 

Én még a mai napig nem értem hogy miért kell ki cseszni az idő autó tulajokal hisz nem mindekinek van pénze venni egy újat. Elég lenne ha néhá nem csak az idős kocsikat állitanák meg hanem a dízel káhályak is mert elég sok ugy jár hogy az adagoloja fel van húzva. és nem egyszer látam olyan kocsit nyáron hogy olyan sütöt ereget hogy nem lehet látni még pl az enyi szinte semmit nem füstöl.
ez ellen kéne valamit tenni mert nem lesz ez igy jó.
bár én már csak a jövö évbe biztok ha lesz esetleg valmi váltózás ez is benne lesz
Napster

nitro képe
nitro
2009-12-23 szerda, 10:39
 

hogy kicsit oldjam ezen cikk olvasása közben felgyülemlett feszültséget:

a minap hallottam egy vizsgaközpontban dolgozó, a zöldkártyákat mérő és kiadó emebrtől:
valóban össze lessz vonva! sőt a mérést kamerával rögzítik... stb stb ! szóval elég tré lesz a helyzet !
de !
azt is hozzá tette, hogy eddig úgy tűnik hogy nem kell évente hordani az idősebb autókat műszakira !
vagyis szerintem talán még jól is járhatunk, ha ez így lesz, mivel nem kell évente több ezret kiadni a plakettért és nem kell 2 dátumra figyelni, mert amikor a műszaki lejár, a zöldkártya is :)

remélem így lesz, s akkor jópár hozzám hasonló, 10-12 évnél idősebb mazda tulajdonos fellélegezhet :)

üdv
nitro

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu