„A Kelet manufaktúrája” – mely a cég akkori nevének szó szerinti jelentése – a parafadugót helyettesítő, növényi eredetű anyag gyártásával foglalkozott. A parafa akkoriban az ipar fontos tömítőanyaga volt, melyből röviddel az I. világháború után nem állt rendelkezésre elegendő mennyiség európai importból. Ez persze gyorsan változott, és strukturális problémákhoz vezetett a japán dugóiparban.
Mazda GO 1931
A Toyo Cork Kogyo ezért 1921 márciusában Jujiro Matsuda –t nevezte ki elnökké. Matsuda a termelést a gépgyártás felé irányította, így 1927-ben a „Cork” szót törölték a vállalat nevéből. 1930-ban, tehát pontosan 80 éve, a háromkerekű tehermotorok fejlesztése került a fókuszba.
A Mazda-GO-tól a Wankel-motoros Cosmo Sport-ig
1931 októberétől Mazda-GO néven fut az első motorok sorozatgyártása. A Mazda elnevezés az ősi perzsa fényistenre, Ahura Mazda-ra utal. Ahura Mazda a bölcsesség, az intelligencia és a harmónia istene, és egyúttal a szimbóluma minden keleti és nyugati kultúra születésének. Az elnevezésben persze szerepet játszott az is, hogy az akkori elnök, Matsuda nevét japánul hasonlóan ejtik ki, mint a Mazda szót.
Mazda Cosmo Sport 110S 1967
1936-ban a Toyo Kogyo egy új logo-val jelenik meg, mely egy stilizált M betű, a közepén mozgó szárnyakkal, melyek a Mazda mobilitás iránti elkötelezettségét jelképezik. Négy évvel később bemutatják az első személyautó-prototípust, melynek sorozatgyártását a II. világháború kitörése meghiúsítja. 50 évvel ezelőtt az R360 Coupé az első négykerekű Mazda, mely eléri a nagy darabszámú szériagyártást.
Mazda R360 Coupe 1960
Még ugyanabban az évben Tsuneji Matsuda, az alapító fia, megkezdi a tárgyalásokat az NSU-val a Wankel-motor gyártásának lehetőségéről. 1937-ben a Mazda továbbfejleszti logo-ját, és magabiztos szlogent választ, mely szerint a világ legkreatívabb autógyártója. Hogy ezt alá is támasszák, május 30-án bemutatják a Cosmo Sport 110S sportkupét, és megkezdődik a világ első, kétrotoros bolygódugattyú motoros modelljének sorozatgyártása.
A Toyo Kogyo-ból Mazda Motor Corporation lesz
A Toyo Kogyo exportja eközben nagy lépésekben fejlődik. 1967-ben Európában, 1970-ben pedig az USÁ-ban kezdődik meg a forgalmazás. 1969-ben a német piac számára először mutatnak be Mazda modelleket a Frankfurti Autószalonon, de még három év telik el, mire megalakul a német leányvállalat (Mazda Deutschland). Mint a 10. legnagyobb autógyártó, egyre több rekordot dönt meg a vállalat az értékesítés és a gyártás terén. 1975-ben a sikerek hatására új arculatot fejleszt a cég: a logo megkapja az összetéveszthetetlen Mazda feliratot.
Mazda RX7 Savanna 1978
1984-ben megtörténik a cég átnevezése is Mazda Motor Corporation-né. Az aktuális márka-logot 1997-ben vezetik be, mely a korábbiaknál lendületesebben képviseli a Mazda jövőbeni terveit.
Mazda MX-5 1989
Miután a Mazda elsősorban Amerikában viharos időket élt át többek között az árfolyam-változásoknak köszönhetően, a 90-es években hazai értékesítését próbálta erősíteni új márkák (Eunos, Autozam, Autorama, Anfini) piacra dobásával. A sok újdonság viszont pont ellentétes hatást gyakorolt, így a Mazda visszatért eredeti márkájához, és partnerségre lépett a Forddal. A Ford 1996-ban megvásárolta a Mazda részvényeinek 33,4%-át, melyet csak tavaly csökkentett 11%-ra.
A Zoom-Zoom újra sikerre vezet
2001-ben a „Zoom-Zoom” üzenet a Mazdát világszerte az egyik legemocionálisabb márkává emelte. „Egy sportautó lelke mindenben, amit építünk” az új korszak Mazda- szlogenje. A sikerhez hozzájárult a vállalat eddigi legnagyobb offenzívája is olyan volumenmodellekkel, mint a Mazda2, a Mazda3 és a Mazda6, és olyan szegmens-modellekkel, mint az egyterű Mazda5, vagy a SUV kategóriás Mazda CX-7. A márka üzenetét mégis leginkább a Wankel-motoros sportautó, a Mazda RX-8, és a márkaikon, a Mazda MX-5 hordozza. Tavaly a gyár a jövőbe mutató alternatív hajtások terén is letette névjegyét; bemutatta az RX-8 hidrogén RE, valamint a Mazda Premacy hidrogén-hibrid RE modelleket.
Globálisan 1,26 millió darabos, Európában 322 ezres éves értékesítési darabszámával a Mazda mára a legjobban szervezett autógyárak egyikévé vált, és stabilitását őrzi.
Az szép hogy 90 éves a Mazda gyár!!
Annak viszont örülök hogy az én autom ami egy Mazda 929 (1979) az én tulajdonomat képezi!!
ehez szeretnék donor autot szerezni de sajna ne m sok sikerrel!!
Ha valaki tud rola kérem jelezze!!
Msn és e-mail: bokroslacika@hotmail.com
Tel: 06705196690
Mazda 929 és a Bátyám Ladája