A Mazda prototípusai és koncepciói (1969-1999)

Magazin
2008. augusztus 17. vasárnap, 19:52 | Szerző: SzaboZE
Az alábbiakban szeretném végigvezetni az olvasót a Mazda történelmén a bemutatott prototípusokról gyűjtött képek és információk segítségével. Korábban említettem, hogy megnyílt a Mazda múzeumban két időszakos kiállítás is augusztusban, ennek keretén belül is találkozhatunk az alább leírt modellekkel.

A bemutató kronológikus sorrendben készült, az első részben 30 év termését nézzük át, az ezredforduló utáni modellek a következő részben jelennek meg.

1969 - Mazda RX-871969 - Mazda RX-871969 - Mazda RX-87

A Mazda RX-87-es prototipus wankeles erőforrást kapott, a 13A tipusjelzésű kétrotoros erőforrás a két évvel későbbi R130 / Lucy modellben 126 lóerőt teljesített. Igazi unikumként a Mazda beléphetett vele a luxus személyautók világába.



1970 Mazda RX-5001970 Mazda RX-500 1970 - Mazda RX-500
Nem sokat váratta meg a közönséget a Mazda, egy igazi szupersportautó koncepcióval állt elő 1970-ben a Lamborghinit megelőzve alkalmazott felfelő nyíló ajtókat és 240km/h sebességre volt képes wankel motorja segítségével. Valószínüleg mindössze az az egy darab készült belőle, amelyet nemrég állítottak teljesen helyre és kiállították az idei (2008) nyári Mazda kiállításon Hiroshimában.



1974 - Mazda CVS1974 - Mazda CVS1974 - Mazda CVS
Kevésbé izgalmas, de akkoriban újnak ható egyterű tervezet, amely városi személyszállításra alkalmas kisbuszt formáz meg. Gyártásba nem került az autó.





1982 - Mazda MX-021982 - Mazda MX-021982 - Mazda MX-02
Egy 4 ajtós szedán formaterv, a tipus különlegessége a négykerék kormányzás (AWS). A vonalvezetés a Mazda 626 későbbi tipusát idézi, később egyes tipusokban fel is tűnt a kormányzás ezen technológiája.



1985 - Mazda MX-031985 - Mazda MX-031985 - Mazda MX-03
Ismét egy luxus sportkocsi tanulmány, amely teljes értékű 4 személyes befogadóképességgel rendelkezett és igazi sportautós tulajdonságokkal. A mazdától megszokott módon 3 tárcsás wankel motorral szerelték, melynek 320 lóereje 300km/h végsebességet ígért és mindössze 5 másodperces gyorsulást 0-ról 100km/h

Digitális műszerfalDigitális műszerfalsebességig. Ez a modell is 4 kerék kormányzással rendelkezett, 4 sebességes automata váltóval valamint ABS-szel is felszerelték. A műszerfal digitális kijelzéssel adja az információkat a botkormányt markolászó vezető tudtára.



1987 - Mazda MX-041987 - Mazda MX-041987 - Mazda MX-04
Az MX-04 érdekessége, hogy a karosszéria részei cserélhetőek különböző színekben, így az autót saját izlés szerint színesítheti a gazdája.




1989 - Mazda TD-R1989 - Mazda TD-R1989 - Mazda TD-R
20 év után a felfele nyíló ajtók ismét előkerültek, de most egy mai szemmel SUV kategóriába illő sportos szabadidő terepjárón.






1991 - Mazda HR-X1991 - Mazda HR-X1991 - Mazda HR-X
A 90-es években elindult az alternatív meghajtások kutatása, az első fecske a HR-X volt. Wankel elven működő hidrogénnel hajtott motorja és a már nem ismeretlen ajtószárnyak jellemzik. Ezzel a modellel lépett be a Mazda a hidrogénnel hajtott modellek kísérleteinek első fázisába, immár 17 éve.


1991 - Mazda Gissya
Egy kisbusz koncepció, mely a későbbi MPV előfutára. Sportos kinézetű, középen elhelyezett két rotoros wankel motorral szerelt tanulmány, amelyet a Mazda európai központja tervezett. Képet sajnos nem találtam róla.

1993 - Mazda HR-X21993 - Mazda HR-X21993 - Mazda HR-X2
A Tokyo Motor Show-n mutatkozott be az újabb hidrogénnel hajtott modell. A karosszéria teljes egészében újrafelhasználható anyagból készült. A megjelenés James Dyson-nak köszönhető, aki japánban akkortájt igen felkapott formatervező volt, nemzetközi elismerést is kapott munkáiért. A nevével fémjelzett porszívókért 2000 dollárt is képesek voltak kiadni a designer rajongói.


1993 - Mazda London Taxi
Erről a modellről nincs képünk, mivel a tanulmány soha nem került bemutatásra. A koncepció egy egyszemélyes járművet elevenít meg, amelyet a londoni művésziskola, az Royal Colleg of Art tanulói álmodtak meg.

Az 1995. év 5 modellel is gazdagította a koncepció autó felhozatalt. A Mazda BU-X a Demio-n alapult, az első B-MAV (Multi Activy Vehicle - Többfunkciós jármű) elnevezéssel illetett modell a Mazda kínálatában.

1995 - M-Speedster1995 - M-SpeedsterM-Speedster
Egy vérbeli Miata sportautó koncepció, amely extrém alacsony szélvédővel, hatalmas lámpákkal hívja fel azonnal a figyelmet. Az agresszív külső hatásos belsőséget is jelent, 200 lóerős, soros 4 hengeres, turbófeltöltős 1.8 literes motorja 6.8 másodperc alatt gyorsítja az autót 100km/h sebességig. A koncepció hídat képez az első és a második generációs MX-5 között.




1995 - Mazda CU-X1995 - Mazda CU-X1995 - Mazda CU-X
Az egyterű tanulmány érdekessége az akkoriban még nem elterjedt praktikus megoldások összesége volt, mint például a forgatható első ülések. Felszerelték ezen kívül egy forradalmian új, a korát megelőző ütközési energia elnyelő rendszerrel is.




1995 - Mazda RX-011995 - Mazda RX-011995 - Mazda RX-01
Az RX-7 leváltásaképpen megtervezett első olyan modell, amely már új generációs wankel motort kapott. Ekkor került asztalra az MSPRE (Multi-sideport Rotary Engine) felépítésű motor, melyet így még közelebb helyezhettek az autó közeppontjához.





1995 - Mazda SU-V1995 - Mazda SU-V1995 - Mazda SU-V
Egy szabadidő terepjáró modell, amely mindössze 415 cm-es hosszúságú volt. Nyíltan jelezte a gyártó szándékát a kategóriába való beférkőzésre.




1997 - Mazda Demio FC-EV1997 - Mazda Demio FC-EV1997 - Mazda Demio FC-EV
Újabb hidrogénnel hajtott tanulmányautó ezúttal azonban üzemanyagcellás meghajtással. Az autó közúti tesztelésen is részt vett, külsőleg azonos a Demioval.




1997 - Mazda MV-X1997 - Mazda MV-X1997 - Mazda MV-X
A Mazda az MPV-re nagyon hasonlító nagyméretű egyterűt mutatott be, melyet Észak-Amerikában terveztek.






1997 - Mazda MS-X1997 - Mazda MS-X1997 - Mazda MS-X
Egy szedán és egy egyterű variációját próbálta a Mazda felvázolni ebben a modellben. Állításuk szerint a modell egy MPV érzetét kelti a szedán alakban.






1997 - Mazda SW-X1997 - Mazda SW-X1997 - Mazda SW-X
Újabb egyterű tanulmány, ezúttal az európai tervezőközpontból. Némileg agresszívabb és fiatalosabb formában jelenik meg a korábbi modellekhez képest.




1999 - Mazda Activehicle1999 - Mazda Activehicle1999 - Mazda Activehicle
Röviddel a Mazda Tribute értékesítésének megkezdése előtt rukkolt ki a Mazda gyakorlatilag annak előhirnökeként a végleges modellel szinte teljesen megegyező koncepcióval. A prototipus 3 literes V6-os motort kapott.






1999 - Mazda Neospace1999 - Mazda Neospace1999 - Mazda Neospace
Egy praktikusságra optimalizált kisautót álmodott meg a Mazda tervezőcsapata olyan újszerű megoldásokkal, mint például a több részben nyíló csomagtérajtó és a B oszlop mellőzésével kialakított szembenyíló oldalajtók.




1999 - Mazda Nextourer1999 - Mazda Nextourer1999 - Mazda Nextourer
A crossover kategóriába férkőző modell a frankfurti autókiállításon mutatkozott be. Egy kombi és egy kupé tulajdonságait próbálja egyesíteni a sportos tanulmányban. 3 literes V6-os erőforrása CVT váltón keresztül juttatja erejét a hátsó kerekekre. Több energiatakarékos megoldást is beépítettek a gazdaságosabb fogyasztás érdekében.


1999 - Mazda RX-Evolv1999 - Mazda RX-Evolv1999 - Mazda RX-Evolv
Az RX-8-hoz közel álló wankel motoros sportautó tanulmány, amely igazi autórajongóknak készült az új generációs RENESIS erőforrással. A szembenyíló ajtók, a ledes lámpák a méretes kerékdobok egy vérbeli utcai versenyautót testesítenek meg.

4.333335
Átlag: 4.3 (3 értékelés)

concept1.jpg
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu