Így vezettek ti

Magazin
2009. július 28. kedd, 14:02 | Szerző: andorpapa

A KSH közzétette a 2008-as évre vonatkozó baleseti statisztikákat. Kiválogattam pár érdekes összefüggést, amely jól illusztrálja, hogyan is közlekedtünk az elmúlt évben. Karinthy után szabadon: így vezettek ti.

Furcsa szórakozás statisztikákat bújni, én azonban szeretem: trendek, tendenciák, összefüggések olvashatók ki belőlük, illetve objektíven döntenek el olyan kérdéseket, melyekről az újságok, az autósok és a hatóságok rendszerint konkrét számadatok nélkülözésével vitatkoznak. Jó példa erre a korábbi írásomban feszegetett "rossz műszaki állapot" kérdése, ami a Nemzeti Közlekedési Hatóság új tervezetében érvként szerepel a 10-12 évnél idősebb autók évenkénti műszakiztatása mellett (lesz róla szó). Az érdekesebb adatokat próbálom egyszerűen emészthető formában a köz elé tárni, hátha a táblázatokra nem túl fogékony olvasók is hasznos vagy elgondolkodtató információkkal gyarapodnak. Az adatok forrása a Központi Statisztikai Hivatal honlapjáról letölthető Közlekedési balesetek 2008 című kiadvány (PDF formátum, 118 oldal, 1,14 Mbyte).

Összehasonlítás Európával

Nem túl jók a mutatóinkNem túl jók a mutatóinkA közlekedési büntetések szigorodása óta a sajtó a csökkenő balesetek számától hangos, ezt a statisztikák is alátámasztják, az eredmények megítéléséhez azonban a többi uniós ország adatait is célszerű szemügyre venni. A legjobb összehasonlítási alap a közlekedési balesetekben meghalt személyek száma egymillió személygépkocsira vetítve. Bár ezek az adatok csak 2007-es, jól látszik belőle, hogy Magyarország a hátsó régióban foglal helyet. A nyugati államokban sokkal kevesebben halnak meg közúti balesetben és az uniós átlag is durván fele a hazainak. A közép-, és kelet-európai térségben csupán 5 országban sűrűbb a halálozási arány, ezek közül egyedül Szlovákia jelent meglepetést. Tehát az elmúlt években elért eredmények ugyan jó irányba mutatnak, büszkék azonban nem lehetünk, még mindig nagyon veszélyes üzem a hazai autózás.

Csökkenő tendencia

Kapcsolódó táblázatKapcsolódó táblázatA balesetek számának csökkenése jó tendencia, főleg annak tükrében, hogy az elmúlt 20 évben majdnem megduplázódott az utakon közlekedő személygépkocsik száma, a teherszállító járművek is dupláztak, valamint az utóbbi 5 évben a motorkerékpárok száma is közel 40%-kal nőtt. Sokan vagyunk tehát az utakon, sokkal többen, mint 10-20 éve, ez pedig növeli a baleset esélyét. A személysérüléssel járó közúti balesetek száma 20 év alatt 21%-kal csökkent, és 2007-hez képest is 7%-kal kevesebbet jegyeztek fel 2008-ban - ez a szám azonban még mindig magas, összesen 19174 db, ami azt jelenti, hogy minden napra 52 baleset jut az országban, tehát óránként 2 darab!
A halálos balesetek száma szerencsére 54%-kal csökkent az elmúlt 20 évben. Ez valószínűleg az egyre korszerűbb járműparknak és azok biztonsági fejlődésének köszönhető. Érdekes, hogy az utóbbi két évben is kétszámjegyű volt a halálos balesetek számának csökkenése - 1996-tól 2006-ig stagnálás jellemezte, a 2007-es és 2008-as adat között azonban közel 20% a különbség, ráadásul a 2009-es prognosztizált adatok is javulást jósolnak. Az optimizmusra az a sötét tény vet árnyékot, hogy a csökkenő halálozási adatok ellenére naponta 2-3 ember veszti életét az úton, és 17-en szenvednek súlyos sérüléseket.

A gyalogosok sincsenek biztonságban

Sok gyalogost ütnek elSok gyalogost ütnek elA közúti baleseteknek sűrűn a jármű nélkül közlekedők esnek áldozatul. A gyalogosok baleseti statisztikája horrorba illő: 2008-ban összesen 3267 darab gyalogost ütöttek el, tehát minden napra 9 jutott belőlük! Ebből összesen 238 végződött a gyalogos halálával, tehát majdnem minden nap meghal valaki gázolás miatt! Ebben persze gyakran a gyalogosok is hibásak, a statisztika szerint 1390 alkalommal az autós vétlen volt a balesetben, ami annyit tesz, hogy a gyalogosokkal összefüggésben felmerülő balesetek kb. 40%-ánál nem a sofőr tehet a gázolásról. Ez azonban nem felmentés az alól, hogy 2008-ban közel 950-szer történt baleset kijelölt gyalogátkelőhelyen, tehát naponta 2-3 embert csapnak el a zebrán! A kijelölt gyalogátkelőhelyen halálra gázolt áldozatok száma 38 volt, a súlyos sérültekből is jutott minden napra (345 darab).

Szezonfüggő balesetmennyiség

Nyáron több a balesetNyáron több a balesetÉrdemes megnézni a hónapokra vett eloszlást: a legtöbb baleset már évek óta a nyári időszakban történik, a legkevesebb pedig az év első hónapjaiban. Statisztikák nélkül is bárki megmondta vola, hogy a legtöbb motoros baleset is a jó időhöz köthető: májustól szeptemberig 3-szor több a kétkerekűekhez köthető baleset, mint az év többi szakaszában. A motorosokkal kapcsolatban az is érdekes jelenség, hogy a sztereotípiákkal ellentétben nem okoznak arányosan több balesetet, mint az autósok - a motoros balesetek 48%-ában hibásak a kétkerekűt megülők, tehát az esetek felénél az autósok a felelősök. Persze a statisztika nem beszél arról, hogy a balesetet sokszor a motorosok iszonyatosan nagy sebessége és/vagy gyorsulása okozza, az autóvezetők nem tudnak helyesen reagálni a "semmiből hirtelen feltűnő" gépekre.

Hétvégén a legrosszabbHétvégén a legrosszabbÉrdekes, ám nem meglepő adattal szolgál a statisztika a balesetek heti bontásánál: a legtöbb baleset pénteken és szombaton történik, amiben valószínűleg nagy szerepe van az ilyenkor megnövekedő kamionforgalomnak, illetve a hétvégi szórakozók felelőtlen vezetési stílusának is. Ha a napokat apróbb részletekre bontjuk, láthatjuk, hogy a legtöbb baleset 12 és 18 óra között történik, majdnem annyi, mint 0-12 óra között, illetve majdnem kétszer annyi, mint 18-24 óra között. A délutáni forgalom tehát különösen veszélyes. Érdekes és egyben szomorú adat az is, hogy nagyon sok gyalogos és kerékpáros baleset történik este (20-24 óra), ez valószínűleg összefüggésbe hozható az alkohollal és a kivilágítatlansággal.

Az alkohol öl

Iszik és vezetIszik és vezetHazánk egyik vezető szenvedélybetegsége az alkoholizmus, ez a közúti statisztikákon is meglátszik. Az ittasan okozott balesetek aránya 20 évvel ezelőtt 14.1% volt, 2008-ban pedig 12.2%, tehát semmit sem értek el a döntéshozók és a hatóságok az elmúlt 2 évtizedben! Bár a 2008. májusában bevezetett zéró tolerancia elve és a megemelt büntetési tételek együttes hatása már látszik az adatsoron - 2007-hez képest közel 12%-kal csökkent az ittasan okozott balesetek száma (2009-re pedig további javulást ígérnek)-, a tények katasztrofális helyzetről szólnak: minden 8. balesetet ittas sofőr okozza, így belegondolni is rossz, hogy vajon hányan ülnek naponta volán mögé alkohollal a vérükben, a szembejövők hány százaléka potenciális veszélyforrás?! További aggodalomra ad okot az, hogy a balesetet okozó motorkerékpár-vezetők körében évről évre nő az ittas egyének száma.
A kerékpárosok, az állati erővel vont járművet (tehát szekeret) hajtók és a segédmotorkerékpárosok (robogósok, kismotorosok) ennél is rosszabb statisztikával bírnak: a közülük balesetezők 24, 38 illetve 29%-a, tehát minden harmadik-negyedik ittasnak bizonyul a szondáztatás után!
Talán a gyakoribb szondáztatás segíthetTalán a gyakoribb szondáztatás segíthetAz ittasságnak vannak fokozatai - e tekintetben is rosszul állunk. A statisztikák szerint az ittasan balesetet okozók 69%-ánál (tehát háromból kettőnél) 0,80‰ fölötti véralkoholszintet állapítottak meg! A jelenlegi törvények 0,00‰ véralkoholt engedélyeznek, 0,80‰ fölött volán mögé ülni pedig már nem szabálysértésnek, hanem automatikusan bűncselekménynek minősül. Nem árt tudni, hogy a balesettől és egyéb paraméterektől függően a 0,51‰ és 0,80‰ közötti véralkoholszintet is bűncselekményként kezelheti a bíróság, ennek ellenére az ittasan balesetezők 93%-ánál 0,51‰ fölötti véralkoholszintet mértek 2008-ban! A törvény nem véletlenül szigorú: 0,50‰-től felfelé már jelentősen romlik és lassul a reakcióképesség, nő a kockázatvállalási hajlandóság, lankad a figyelem, beszűkül a látómező - minden ittas sofőr időzített bombaként gurul az úton. Ezt bizonyítja az is, hogy az egyértelműen bűncselekméynt elkövető ittas balesetezőkhöz több baleset köthető, például: míg az enyhén ittas sofőrök 74 gyalogost gázoltak tavaly, addig a 0,80‰ felettiek 187 gyalogos elcsapásáért felelősek.
Vajon milyen eszközzel lehetne végre hatásosan visszaszorítani az ittas vezetést? Az egyre emelkedő büntetési tételek nem segítettek, drasztikusabb megoldásra van szükség.

A külföldiek sem szentek

A külföldiek is hibáznakA külföldiek is hibáznakMagyarország a munkaerőpiac szempontjából is "tranzintország", vagyis a keleti-európai vendégmunkások sűrűn utaznak keresztül az országon, a külföldi fuvarozók is sok kilométert tesznek meg közútjainkon és a szomszédos országból átruccanók száma sem kicsi. Az uniós statisztikák ismeretében nem meglepő, hogy a legtöbb balesetet a románok okozzák: a külföldiek rovására írható esetek 36%-a hozzájuk köthető. Őket követik 9%-kal a szlovákok, majd a nem túl előkelő dobogó harmadik helyére a németeknek sikerült felkapaszkodni 8%-kal. A további sorrend: osztrákok, ukránok, lengyelek, csehek, olaszok, szerbek, törökök, hollandok, horvátok, bolgárok, továbbá még egy tucat nemzet fia. A legtöbb halálos kimenetelű balesetet a románok, az osztrákok és a németek okozták.
Ez a statisztika állampolgárság és nem nemzeti hovatartózás alapján különbözteti meg a külföldi sofőröket, de nem árt tudni, hogy hazánk útjain rengeteg kelet-európai származású, de nyugati-európai állampolgárságú autós közlekedik például hazalátogatás céljából (szerbek, románok, törökök, ukránok stb), és valószínűleg emiatt szerepel meglepően rosszul a két "klasszikus vendégmunkás ország", Németország és Ausztria.

A leggyakoribb okok

A főbb okokA főbb okok2008-ban is a legtöbbször emberi tényező miatt történt baj: a balesetek 91%-a elkerülhető lett volna, ha a sofőr nem hibázik.

- A vezető ok továbbra is a gyorshajtás, vagy ahogy a hivatalos megfogalmazás szól: "sebesség nem megfelelő alkalmazása". Az esetek 25%-ában tehát az útviszonyoknak, forgalmi viszonyoknak, valamint az időjárási és látási viszonyoknak nem megfelelően megválasztott sebesség miatt következett be a baleset. Ez talán még nem is tűnik olyan soknak, de máris máshogy gondolunk rá, ha azt is tudjuk, hogy 2008-ban minden harmadik halálos áldozattal járó balesetet a túl gyors sebesség számlájára írtak, és minden második gyorshajtásos baleset halálos áldozatot vagy súlyos sérülteket követel! Vajon tényleg megéri ennyire sietni?

- A második leggyakrabb baleseti ok az elsőbbség meg nem adása, 24,7%-kal. A legszomorúbb az egészben az, hogy a kategórián belül az esetek kétharmadánál mindez a küzúti jelzőtábla utasítása ellenére történik, tehát a "mackósajt és a STOP tábla" tövében!

Követési távolság...Követési távolság...- Harmadik sűrűn előforduló ok az "irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás", 22,4%-kal. Ide tartozik a kanyarodási szabályok megsértése, illetve a "sláger", a követési távolság be nem tartása. Ez utóbbi az összes közúti baleset 6,5%-áért felelős, ami nem tűnik soknak, de máshogy is meg lehet fogalmazni: minden 15. baleset a túl kicsi követési távolság miatt következik be, és pl. a ráfutásos balesetek sűrűn okoznak tömeges karambolt.

- Figyelmetlen, gondatlan vezetés, 8%. Rádiótekergetés, mobiltelefonálás, navigációs berendezés nyomkodása, bámészkodás, vagánykodás, fáradtság - minden 12. baleset azért következik be, mert a sofőr nem képes az útra, a vezetésre koncentrálni.

- Előzés szabályainak megsértése, közel 5%. Továbbra is gyakori baleseti ok a szabálytalan előzés, ráadásul kegyetlen is: sokszor a vétlen húzza a rövidebbet. Ezt bizonyítja az is, hogy az esetek döntő többségében a "szembejövő forgalom zavarása" vétséget követi el a szabálytalanul előző, vagyis a balesetben a szemből amúgy szabályosan közlekedő lesz az áldozat. Az ilyen szituációk 56%-a halállal vagy súlyos személyi sérüléssel jár.

- Gyalogos hibája. A közúti balesetek 7%-ánál nem az autós a hibás, hanem a gyalogos, aki az úttestről történő hirtelen lelépéssel, tilos jelzésen vagy tiltott helyen való áthaladással teszi elkerülhetetlenné at ütközést. Pedig a gyalogosnak mindig jobban kell vigyázni magára: a puha, törékeny emberi test nem méltó ellenfele a tonnás acél járműveknek. Erre jó bizonyíték ez a statisztika is: a gyalogos hibájából bekövetkező balesetek 44%-a (tehát majdnem minden második!) halállal vagy súlyos sérüléssel végződik!

- És végül - az írás elején beharangozott - "jármű hibája" kategória, 0,4%. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tehát baleseti statisztikai érvvel nehezen tudja alátámasztani szóvivőjük azon kijelentését, miszerint a 10-12 évnél idősebb autók tervezett évenkénti műszakiztatása közlekedésbiztonsági előnnyel is járna (az idősebb autók általános műszaki állapotának javítását is elérendő célnak tekinti). A balesetek elenyésző hányada következik be a járművek meghibásodásából, ráadásul ezek 23%-a deffektet takar, ami akármelyik autóval előfordulhat, akár a szalonból elhozott pár kilométeressel is, hiszen a gumi állapota az autó állapotától független tényező, ahogy az esetleges sérülése is. Ha tehát nem számítjuk a deffekteket, akkor a közúti baleseteknek mindössze 0,26%-a tudható be a jármű hibájának. Mi ez ahhoz képest, hogy minden 8. balesetben az alkohol a "főszereplő"? A Közlekedési Hatóság tehát statisztikai adatokkal nem tudja bizonyítani, hogy közlekedésbiztonsági szempontból szükséges az évenkénti műszaki vizsga a 10 évnél idősebb autóknál.

A balesetek helyszínei

Kapcsolódó táblázatKapcsolódó táblázatA statisztika 4 kategóriát különböztet meg: autópálya, autóút, főútvonal, egyéb útvonal, ezeket is a lakott területen belüli és kívüli csoportra osztja. Az adatokból kiderül például az, hogy 2008-ban a 430 autópálya-balesetben 43-an haltak meg és 131-en szenvedtek súlyos sérülést, ami együttesen 40%-ot jelent, vagyis durván minden második autópálya-baleset követel halálos áldozatot vagy súlyos sérültet. Főúton még ennél is rosszabbak az esélyek: a lakott területen kívüli balesetek 44%-a végződik halállal vagy súlyos sérüléssel. Érdekesek a különféle úttípusokhoz köthető baleseti okok is: az autópályán és a főútvonalakon is a gyorshajtás a sláger, a második leggyakoribb pedig az "irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak meg nem tartása", például a túl kicsi követési távolság. Harmadik helyen itt is az előzés szabályainak megszegése áll, tehát jól látszik a statisztikákból, hogy az autópályán és a főútvonalakon is ugyanazok a hibák okozzák a legtöbb balesetet.
Azonban míg a balesetek száma a főútvonalakon évről évre látványosan csökken, addig az autópályákon stagnál, ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy az autópályák hossza, így a sztrádákat igénybe vevők száma is növekedik, ez pedig értelemszerűen nagyobb balesetveszélyt hordoz magában.
Sok balesetet okoznak az előzésekSok balesetet okoznak az előzésekA statisztika kitér a 2008-as esztendő "halálútjaira" is. Az autópályák esetében több jelölt is akadt, az M5-ösön haltak meg a legtöbben (12 fő), de csak 1 fővel volt lemaradva az M3-as, amit szintén 1 főnyi hátránnyal követ az M1-es. Az összes balesetet figyelembe véve azonban M3, M1, M5 a sorrend. A főútvonalaknál a 4-es út érdemelte ki a 2008-as "halálút" titulust, sajnos 25-en vesztették életüket a szakaszon, 4-gyel többen, mint a 6-os úton és 8-cal többen, mint a 8-as úton. Az összes balesetet tekintve is abszolút első a 4-es út (364 baleset), második a 6-os út (197 baleset), harmadik pedig a 7-es út (162 baleset).

Akik okozzák

Kapcsolódó táblázatKapcsolódó táblázatTalán senkit nem lep meg, hogy sokkal több férfi okoz balesetet, mint nő. A balesetek 76%-áért felelősek a férfiak, 20%-ért pedig a nők. A maradék 4% ismeretlen (pl. cserbenhagyók, baleset helyszínéről elhajtók), de valószínűleg köztük is a férfiak vannak többségben.
Az életkor szerinti megoszlás sajnos nehezen értelmezhető, mivel a KSH csak egymás mellé illesztette a begyűjtött adatokat, további paraméterek alapján nem korrigálta őket. Jó lett volna, ha nem csak az adott korosztály által okozott balesetek kerültek volna táblázatba, hanem az adott korosztályban jogosítvánnyal rendelkezők számát is közölték volna, ez alapján könnyebb lenne megítélni, hogy az adott korcsoport "balhésabb-e" a többieknél, vagy csak a nagyobb létszám miatt több a hozzájuk köthető balesetek száma. Az mindenesetre jól látszik ezekből az adatokból is, hogy a 24 év alatti sofőröknél valóban sok a baleset, ám az is látszik, hgoy a 45-65 év közöttiek is szép számmal hibáztathatók - valószínűleg a lassuló reflex, a tompuló érzékszervek is közre játszanak a baleseteknél.
Mindegyik korosztálynak vannak hibáiMindegyik korosztálynak vannak hibáiEnnél sokkal jobban összehasonlítható a korosztályokra jellemző leggyakoribb baleseti okok listája. Míg a 24 éven aluliaknál abszolút első a gyorshajtás (sebesség nem megfelelő megválasztása) és a 24-35-ös korosztálynál is ez az ok vezet, addig a 45 évnél idősebb sofőröknél már sokkal többször okoz bajt az elsőbbség meg nem adása, valamint az irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak megsértése. Ebből is jól látszik, hogy míg a fiatalabb autósoknak a túl nagy sebesség jelent gondot, addig az idősebb generációknál a figyelmetlenség (pl. sávváltás), illetve a KRESZ megfakult ismerete teremt balesetet. Leginkább a 45-65 évesek körében baleseti ok a "világítási szabályok megszegése", ami alatt legtöbbször a kivilágítatlan járműveket kell érteni.
Van még egy veszélyforrás: 2008-ban 17335 autóst büntettek meg engedély nélküli vezetés miatt, ami azt jelenti, hogy vagy nem is volt soha jogosítványuk, vagy valamilyen komolyabb ügy miatt (pl. baleset okozása, ittas vezetés stb) bevonták azt. Az eltiltás tehát mit sem ér, évente tízezres nagyságrendű azon autósok száma, akiknek nem lenne szabad volán mögé ülni, mégis ott vannak az utakon.

Sok múlik a biztonsági övön

Kapcsolódó táblázatKapcsolódó táblázatKözismert tény, hogy rengeteg súlyos és halálos sérülést el lehetne kerülni, ha mind a sofőr, mind az utasok használnák a biztonsági övet. A statisztikák is ezt támasztják alá, bár egy ilyen adathalmaz nyilván nem tartalmazhat olyan spekulációkat, hogy "ha be lett volna kötve...". A számok azonban magukért beszélnek: a 2008-as balesetek sofőrjeinél az esetek 57%-ában nem volt bekapcsolva az öv, a halálos sérülést szenvedett autóvezetők között pedig 75% volt a bekapcsolt öv nélkül utauzók aránya, vagyis az elhunytak közül háromból ketten biztonsági öv nélkül csattantak. Máshogy megfogalmazva: feleannyian halnak meg biztonsági övvel, mint öv nélkül,"Övhiány" miatt kifejelt szélvédő"Övhiány" miatt kifejelt szélvédő vagyis a statisztika szerint kétszer nagyobb a túlélési esély bekapcsolt biztonsági övvel! Nyilván mindenki hallott már történeteket, ahol annak köszönhette valaki az életét, hogy nem kapcsolta be az övet, a statisztikák azonban azt igazolják, hogy a biztonsági öv az esetek többségében valóban életet ment.
A sofőrök által elszenvedett súlyos sérülések 70%-a is az öv nélkül vezetőket súlytotta. A hátul utazók sincsenek nagyobb biztonságban: 77%-uk öv nélkül halt meg tavaly, és a súlyos sérültek 62%-a sem kötötte be magát. Ha az összes balesetezőt (sofőröket és utasokat) együtt vizsgáljuk, akkor is az övet használóknál az előny: az elhunytak 73%-a (vagyis négyből hárman!) nem volt bekötve, és a súlyos sérültek 63%-a sem használta a biztonsági berendezést. Összességében tehát elmondható, hogy a biztonsági övet minden alkalommal használó autósok és utasok 2-3-szor nagyobb eséllyel élik túl a közúti baleseteket, bizonyíthatóan kisebb valószínűséggel szenvednek súlyos sérüléseket. A biztonsági öv nem dísz - életet menthet.

Összefoglalás

A statisztika tehát egyértelműen megmutatja, mely területeken kell sürgősen javítani:
- A legégetőbb probléma a nem megfelelő sebesség megválasztása (relatív és abszolút gyorshajtás).
- Ezt követi az elsőbbségadás elmulasztása, amely részben a KRESZ hiányos ismerete miatt következik be, sokszor pedig tudatosan hagyják figyelmen kívül az autósok az elsőbbséget szabályozó táblákat.
- Rendszeresen követel áldozatokat a kanyarodási szabályok megsértése és a túl kicsi követési távolság.
- Problémás még a figyelmetlen vezetés és az rosszul felmért vagy szabálytalan előzés.
- Még mindig nagyon magas az ittas sofőrök száma, sürgős beavatkozást igényel a kérdés.
- Az autósok nagy részének továbbra sem evidens a biztonsági öv használata, pedig a balesetekben elhunytak vagy súlyosan sérültek száma drasztikusan csökkenthető lenne a minden autóban alapfelszereltségként megtalálható biztonsági öv használatával.

Szemléletváltásra van szükségSzemléletváltásra van szükségA labda tehát a döntéshozók térfelén van, rajtuk is múlik, hogy a jogszabályok segítségével mennyire tudják csökkenteni 2009-ben a balesetek számát. Az eddigi gyakorlattal ellentétben azonban jó lenne, ha nem csak a büntetések összegének növelésével próbálnák szabályozni a helyzetet (ez eddig sem volt túl sikeres). Nehéz feladat, de például jó ötlet lenne szigorítani az autós oktatást. Ma gyakorlatilag 30 óra (aminek egy részét az oktatók jelentős része elcsalja) vezetés után bárki bármilyen autóba beülhet, így sem az elméleti, sem a gyakorlati tudás nincs kellően megalapozva. A rendőrség munkájában is szemléletváltásra van szükség: valóban elrettentő erővel bír a traffipax, de valószínűleg sokkal több baleset lenne megelőzhető, ha az igazán veszélyes útszakaszokon nőne a látható rendőri jelenlét - nem pedig a bokor mögül kameráznák pl. a városból kivezető egyenes úton az 50 helyett 65-tel vágtázó autósokat. Igaz, hogy a gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet, de a kanyarodási szabályok megsértéséből származó esetek száma, valamint a gyalogos-gázolások száma is kirívóan magas - ezekre jelenleg nincs hatásos ellenszere a hatóságoknak.
Sűrűbben kellene ellenőrizni is - az ittas vezetők kiszűréséhez nem elég 10 másodperces közlekedésbiztonsági reklámokat sugározni a TV-ben. Egyedül a lebukás esélyének növelése jelent elrettentő erőt az italozó autósok számára. A szabálykövető sofőrök részéről viszont több türelemre lenne szükség, hiszen az igazoltatásokat a legtöbben felesleges piszkálódásként élik meg, pedig ha többen fújnák meg a szondát, kevesebb baleset történne az utakon - ez pedig a társadalom közös érdeke.

A legtöbbet azonban mi magunk, autósok tehetünk a közlekedésbiztonság javítása érdekében. Nem elég a hatóságok lépésére várni, a legtöbb baleset a sofőrök hibájából következik be, tehát először a saját fejünkben kell rendet rakni! Próbáljunk óvatosabban közlekedni! Balesetmentes utat kívánok mindenkinek!

0
Még nincs értékelés

baleset03.jpg
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu