Motorolajok minősítése (Viszkozitás – Teljesítményszint)
Kenés.
Viszkozitás: A viszkozitási jellemzők osztályába sorolását az Amerikai Autómérnökök Egyesülete dolgozta ki először.
Jele: SAE. Hidegindításkor az a legjobb, ha az olaj viszkozitása alacsony. Ez azért előnyös, mivel csökkennek a veszteségek, könnyebb a szivattyúzhatóság és kisebb a kopás, mert gyorsabban áramlik a kenőolaj a súrlódó felületekhez. Azokat az olajakat, amelyek ezeket a követelményeket teljesítik, téli olajaknak nevezzük és W (az angol winter, azaz tél szó rövidítése) betűvel jelöljük. Ezen olajok osztályozása 0W-25W-ig terjed
Nyáron a nagy viszkozitású olajakkal érhetjük el a megfelelő kenőhatást, besorolásuk 20W-60W-ig terjed. Azon olajok, amelyek használata nem egy adott időszakhoz kötött, hanem egész évben használható, többfokozatú (multigrade) olajoknak hívjuk. Jelölésükre jellemző, hogy egy téli és egy nyári besorolási szinttel rendelkeznek.
Viszkozitási táblázat.
SAE / fokC
Pl. egy SAE 10W-40 viszkozitású motorolaj -25 és +40 fokC közötti hőmérséklettartományban használható. A legfontosabb, hogy az alkalmazott olaj viszkozitási paramétereivel tisztába legyünk. Előfordulhat, hogy télen a hőmérséklet nagyon lecsökken. Ilyenkor érdemesebb a kopás és a veszteségek csökkentése, valamint a jobb hidegindítás érdekében kisebb viszkozitású olajat használni. Nyáron ennek az ellenkezője fordulhat elő.
Kopott motoroknál a tömítettség viszonylagos helyreállítása érdekében a gyárilag előirt SAE besorolás helyett ajánlatos magasabb viszkozitású olajat alkalmazni.
Teljesítmény tulajdonságok: Arról ad jellemzést, hogy a motor működéséből adódó terhelésviszonyokat, az olaj milyen mértékében képes elviselni. A motorolajok első teljesítményszint szerinti osztályozását az Amerikai Olajipari Intézet dolgozta ki (API). Ez a fajta besorolási forma az eltérő terhelési és hőmérsékleti viszonyok miatt megkülönböztet, benzinmotorokhoz és diesel motorokhoz használható olajokat.
A benzinmotorokhoz használható olajok jele
(SA , SB , SC , SD , SE , SF , SG , SH , SJ)
A dieselmotorokhoz használható olajok jele
(CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4)
1990-ben került bevezetésre a CCMC besorolási norma, amelynek neve időközben ACEA-ra módosult. (Európai Közösség Motorgyártóinak Szövetsége). Ez egy európai besorolási norma rendszer, a motorolajokat az európai viszonyoknak megfelelően osztályozza. Ennek a bevezetésnek az indoka, hogy Európában, ellentétben az amerikai gyártmányú motorokkal a kis méretű, nagy fordulatszámú és nagy teljesítményű motorok terjedtek el. Így az olaj terhelése nagyobb, mivel a tömegegységre vonatkoztatott teljesítményegység nagyobb az amerikai motorokkal szemben.
A benzinmotorokhoz használható olajok jele
(G1, G2, G3, G4, G5)
A haszongépjárművekhez használható motorolajok jele
(D1, D2, D3, D4, D5)
A nagyobb fordulatszámú dieselmotorokhoz használható olajok jele
(PD1, PD2)
1996-tól az ACEA (CCMC) új osztályokat vezetett be.
Benzinüzemű járművekhez az: A1, A2, A3.
Diesel üzemű személygépkocsikhoz a: B1, B2, B3.
Diesel haszongépjárművekhez az új jelölés az: E1, E2, E3, E4.
A motorolaj nem csak a motort keni!
A magasabb teljesítményszintű olajoknál találkozhatunk a motorgyártók specifikációval is.
(specifikáció a felhasználó szemszögéből írja le a termék működését.)
Természetesen törekedjünk arra, hogy az autógyártó által előírt motorolajat töltsük(cseréljük) az autóba, az előírt idő vagy megtett kilóméter intervallumokban.
Szép, részletes és nagyon hasznos leírás!
Elismerésem! ;)
Nagyon szuper, hogy külön kitértél a turbóra is. A kép róla pedig parádés!
Hu, ez bíztatás a javából!!!
Kösz all..
;)
Tömör, de minden benne van, ami fontos! Gratulálok!