Üzemanyagok

Magazin
2009. augusztus 31. hétfő, 21:21 | Szerző: Petya626
Mostanság igen ingadozó az üzemanyagok ára. Az elmúlt időszakban drasztikusan emelkedett és kis mértékben csökkent a gázolaj és a benzin ára. Adott tehát a kérdés, hogy valójában mit is tankolunk autóinkba?

AutógázAutógáz
Kedvezőbb káros anyag kibocsájtás mint a benzin és dízel üzemanyagnál. Különleges összetételű, magas oktánszámú biztonságosan tankolható. Használata biztonságos megfelel sok környezetvédelmi előírásnak. Az oktánszáma meghaladja az előirtnak jellemzően 93 körül mondható, majdnem azonos a 95-ös benzin értékével.

Az autógázzal üzemelő járművekre különleges üzemeltetési szabályok vonatkoznak.

Hidegindítás: fagypont körüli hőmérsékleten lehet olyan probléma hogy gáz üzemmódban nehezen indul a jármű ilyenkor ajánlatos benzin üzemmódra váltani majd ha a jármű üzem meleg az előírtak szerint átkapcsolhatunk gáz üzemmódra

Szívószelep-tisztántartása: a gázüzemre átalakított járműveknél gondot okozhat a szívószelepen a lerakódás. Ilyen esetben ajánlatos felváltva használni, hogy a benzin letudja takarítani a szennyeződést a szelepről. Megoldást jelenthet még az, hogy alacsony hamutartalmú motorolajt használunk.

mélygarázsokban nem lehet parkolni gázüzemű járművel mert az esetleg szivárgó gáz robbanó elegyet alkothat. A mélygarázsok szellőztetése nem megoldott.

BenzinBenzin
A benzinek védelmet nyújtanak a korrózió ellen.
Fajtái: 95-ös ólmozatlan, 98-as ólmozatlan

A benzinek minőségi javítása a kéntartalom csökkentésére irányul, így ma Magyarországon kénmentes benzint tankolhatunk járműveinkbe.
Az üzemanyagok színvonalát az adalékgyártó cégek új adalékanyagai biztosítják.

Felhasználási javaslat:
szűrők cseréje: az üzemanyagba belekerülhetnek kisebb szennyeződések amik problémát jelenthetnek az üzemanyag ellátásban, ezért fontos a szűrők cseréje időközönként.
gyújtásrendszer: időközönként ellenőrizni kell gyújtásrendszer elemeit (gyújtó modul, elektromos kábelek, gyújtó gyertya)

A benzin a nyers, természetes kőolajból desztillálás útján kapott folyadék. Nem egységes vegyület, hanem a paraffin (paraffin = parum affinis, latin) sorozatba tartozó szénhidrogének elegye, mely főképp hexánból (C6H14) és heptánból (C7H16) áll. Ezek nyíltláncú, telített szénhidrogének, de a motorbenzin több mint 400 féle alkotóból áll (olefinek, ciklohexán, benzol, toluol, orto-meta-és para xilolok, és egyéb vegyületek.) Színtelen, könnyen folyó, a szaga a petróleuméra emlékeztet. Vízben oldhatatlan, kétfázisú heterogén rendszert alkot, ellenben borszeszben meglehetősen oldódik. Elegyíthető éterrel, kloroformmal és különféle zsírokkal. Nagyon gyúlékony, levegővel keveredve majd meggyújtva robbanása erőteljes.

A robbanás és az égés közötti különbség a lángfront sebességében rejlik. Magas sűrítési viszonynál a motorban az alacsonyabb oktánszámú benzin hajlamos a kopogásos égésre, amikor a benzin-levegő keverék még az elektromos szikra megjelenése előtt begyullad. Ez az öngyulladás, amikor a lángfront sebessége az égéstérben elérheti a 2000 m/s értéket. Normál égés során a lángfrontsebesség csak 40…50 m/s. Az oktánszám a benzin nagy sűrítés melletti öngyulladásra való hajlamosságát mérő szám. A benzinben a heptán 7-es szénatomszámú lánc, és az izooktán 8-as szénatomszámú lánc jelenti azt a komponens arányt, a megállapodás szerint a 7-es szénatomszámú tiszta heptán oktánszáma 0, a tiszta izooktán tartalmú üzemanyag oktánszáma 100. Az izooktán egy 8-as szénatomszámú, elágazó láncú, telített szénhidrogén, 2,2,4 trimetil-pentán. A 2,2,4 számok a metilgyökök kapcsolódási pontjai, annak a szénatomnak a láncbeli elhelyezkedési sorszáma, ahol a láncsorban a megadott sorszámú szénatomnál a metilgyök bekapcsolódik a láncba.

DieselDiesel
Alacsony kéntartalmú. A legmodernebb nagy nyomású rendszerekben és a hagyományos rendszerű motoroknál használható egyaránt. Az egyre modernebb finomítási eljárások lehetővé tették hogy a ma betankolható gázolaj kéntartalma 10 ppm alá csökkent.

A különböző ásványolajok atmoszférikus desztillációjakor keletkező nehezebb párlat, a Diesel-motorok hajtóanyaga.
Olyan szénhidrogének elegye, amelyekből 95 tf% átdesztillál 360°C-ig.
A Diesel-motorok üzeménél a hengerbe komprimált nagy hőmérsékletű levegőbe porlasztják be a gázolajat, amelynek a beporlasztás kezdetekor önmagától kell meggyulladnia és a porlasztás ideje alatt folyamatosan égnie. Ezért a jó minőségű gázolajat - a benzinekkel ellentétben - kevés aromás és sok paraffin szénhidrogén alkotja.
A gázolajok égési tulajdonságát a cetánszámmal jellemzik, a nálunk használt gázolajok cetánszáma legalább 51.

A versenybenzinről

5
Átlag: 5 (1 értékelés)

Üzemanyagok

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
vb72
2010-11-30 kedd, 14:14
 

Sziasztok!

Az autómba (1.8 TE 2005) 10 hónapja gázossá át van alakítva. Jelent e problémát ez a motornak?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu